NIEUWS

 

Workshop Kindertekeningen.

 

In september 2019 met collega’s kinderoefentherapeuten een workshop Kindertekeningen gevolgd, gegeven door orthopedagoge, trainer en coach Ellen de Groot.

We hebben tijdens deze workshop inzichten gekregen die kindertekeningen ons bieden die we vervolgens kunnen gebruiken in het begeleidingsproces van een kind.

Een tekening is soms meer dan een tekening, soms meer dan een motorische handeling. Het is een taal die kinderen spreken zonder woorden maar met beelden. En als je die beeldentaal een beetje kunt begrijpen, weet je wat een kind je vertelt zonder woorden. Je krijgt een inkijkje in het leven van een kind.

Een leerzame workshop waarin een ieder voortaan een tikkeltje anders naar kindertekeningen gaat kijken maar ook naar tekeningen van volwassenen.

 

Werken Met Aandacht

 

Zaterdag 13 april 2019 aanwezig geweest bij een studiedag georganiseerd door het platform kinderoefentherapie met als thema “Werken Met Aandacht”.

 

We zien regelmatig dat kinderen zich moeilijk op een taak kunnen richten. Maar een goede werkhouding is méér dan alleen een goede concentratie. Lichamelijke factoren, alertheid en motivatie hebben ook invloed op de werkhouding. En als er begrip ontstaat voor de factoren die van invloed zijn op de werkhouding ontstaat hierdoor ook begrip voor problemen die kunnen ontstaan als de werkhouding niet optimaal is. En als dat begrip er is, kan men bedenken wat er gedaan kan worden om die problemen te verhelpen.

 

Hierover ging deze inspirerende en leerzame studiedag. Cursusleider was kinder- en jeugdneuropsycholoog  André Rietman die gebruik maakte van de laatste inzichten uit de ( neuro) psychologie, de ergotherapie en de theorie rond sensorische informatieverwerking.

Aan bod kwam onder andere de neuropsychologische achtergrond van het werken met aandacht, de positionering van problemen in de werkhouding ten opzichte van leer- en gedragsproblemen, de oorzakelijke analyse ( waarom doen deze problemen zich voor) en de inventarisatie van problemen en zeker niet onbelangrijk het opstellen van een handelingsgericht advies.

Screening Writic.

 

Het goed mee kunnen doen in groep 3 is van positieve invloed op de sociale en schoolse vaardigheden van het kind gedurende zijn hele schoolloopbaan waarbij het leren schrijven van grote invloed is ( Ratzon, Efraim ,& Bart, 2007).

 

Kinderen die klaar zijn om te leren schrijven hebben de mogelijkheid om voldoende te kunnen profiteren van de instructie bij het aanleren van het schrijven(Marr & Cermak, 2003).

 

Om te kunnen evalueren of de oudste kleuters startklaar zijn voor het schrijfonderwijs in groep 3 is de WRITIC als meetinstrument ontwikkeld.

 

Een vroege evaluatie met behulp van WRITIC kan plaatsvinden in groep 2 in de fase van het voorbereidend schrijven bij kinderen waar de leerkracht zich zorgen over maakt.

Als dan blijkt dat een kind risico loopt op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden kan het voorbereidende schrijven gestimuleerd worden zodat het kind met voldoende bagage naar groep 3 gaat voor een goede start.

 

Als kinderoefentherapeute kan ik gericht advies geven aan de leerkracht en ouders / verzorgers om het kind te stimuleren en te ondersteunen alsmede een interventie inzetten.

© 2018
Rita Segers Kinderoefentherapie